Від кожного споживача залежить більше, ніж він думає!

 

Загальна інформація

Діяльність з виробництва та постачання теплової енергії населенню, бюджетним установам та іншім споживачам м. Миколаївка здійснює Слов’янська ТЕС на підставі безстрокових ліцензій на відповідні види діяльності, переоформлених рішенням від 29.12.2016 року № 2445 (постанова НКРЕКП  «Про переоформлення ліцензій на виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях, ТЕС, АЕС, когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, виданих ПАТ «Донбасенерго»).

Виробництво і постачання теплової енергії супроводжується формуванням дебіторської заборгованості з боку населення, що обумовлено низькою платіжною дисципліною деяких споживачів. Заборгованість  населення за спожиті послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води станом на 01.06.2020 становила 19,1 млн грн:

 

Динаміка дебіторської заборгованості по рокам станом на 01.06.2020 р.

 

Слід зазначити, що переважна більшість споживачів вчасно та у повному обсязі сплачує за спожиті послуги, за що ми їм щиро вдячні. Переконані, що вони платять не тому, що мають зайві гроші, а тому, що у них є сумління й розуміння того, що за спожите треба платити.

Завдяки своєчасній  сплаті  таких споживачів нам вдається проводити регламентні роботи з ремонту теплогенеруючого обладнання, забезпечувати миколаївців опаленням та гарячою водою, виконувати програми, які направлені на підвищення якості надання послуг.

Так, не дивлячись на всі труднощі, ПАТ «Донбасенерго» у період з 2017 по 2019 р. реалізовано ряд інвестиційних програм у сфері теплопостачання: оснащення багатоповерхівок приладами обліку теплової енергії у кількості 110 одиниць загальною вартістю понад 5 млн грн, капітальний ремонт трубопроводів тепломережі 8,9 кварталів на загальну суму понад 7 млн грн, відновлення теплової ізоляції по вул. Мира на магістральних трубопроводах на суму 700 тис. грн.

Але тенденція постійного зростання дебіторської заборгованості, яку формують недобросовісні споживачі, суттєво ускладнює фінансовий стан підприємства, перешкоджає сплачуванню податків, виконанню заходів зі щорічної підготовки к осінньо-зимового періоду, реалізації інвестиційних програм, що направлені на енергозбереження та підвищення якості послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання.

Крім того, цей фактор значною мірою порушує права тих споживачів, які сплачують послуги вчасно та в повному обсязі, оскільки через недобросовісних споживачів страждає якість і надійність послуг, що надаються.

Роз’яснення щодо заборгованості, яка сформувалася до 2009 р.

Діяльність з надання житлово-комунальних послуг (квартплата, холодна вода, стоки, вивіз смиття) споживачам м. Миколаївка Слов’янського району до 2009 р. здійснювала структурна одиниця ВАТ «Донбасенерго» «Слов’янськкомуненерго».

У 2009 році, в результаті реорганізації підприємства, структурну одиницю ВАТ «Донбасенерго» «Словянськкомуненерго» було ліквідовано, а дебіторську та кредиторську заборгованість, яка обліковувалась  вказаною організацією станом на 31.01.09 р., на підставі наказу ВАТ «Донбасенерго» від 22.01.2009 р. № 5 та Акту приймання-передачі дебіторської та кредиторської заборгованісті було передано на баланс Структурної одиниці ВАТ «Донбасенерго» «Слов’янська ТЕС».

 В обліку Слов'янської ТЕС станом на 01.06.20 р. заборгованість, що виникла до 2009 р., обліковується  за 1088 особовими рахунками та  складає 1 188 812,14  грн.

Згідно статті 7, 9 ЗУ про ЖКХ, ст.526, 527 ЦКУ, ст. 68 Житлового кодексу України, п.18 Постанова КМУ №630 від 21.07.2005 р., споживач комунальних послуг зобов'язаний оплачувати надані Виконавцем житлово-комунальні послуги в порядку та у строки, визначені законодавством.

У відповідності до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України, кредитор має право вимагати сплату заборгованості з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від суми боргу.

З метою забезпечення своїх законних прав та інтересів СО ПАТ «Донбасенерго»  «Слов’янська ТЕС» неодноразово направляла на адресу споживачів, за якими обліковуються  борги за спожиті житлово-комунальні послуги, квитанції щодо погашення утвореного боргу в процедурі досудового вирішення та без нарахування пені й штрафних санкцій. Але на сьогоднішній день значна частина даних споживачів не реагує на повідомлення та заклики сплатити за спожиті послуги, а також не звертається до виконавця послуг з питанням роз'яснення розрахунку боргу, мотивуючи це тим, що по даному боргу сплинув термін позовної давності.

 

Роз’яснення питання щодо спливу термінів позовної давності

Позовна давність – це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу, а не період за який кредитор має право на пред’явлення вимоги до боржника щодо погашення заборгованості.

Відповідно до частини 2 статті t267 Цивільного кодексу України заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності.

Отже, кредитор має право вимагати у боржника погашення всієї суми заборгованості навіть понад 3-х років. Наслідки спливу позовної давності щодо вимог кредитора встановлюються судом.

Позовна давність переривається  у разі пред’явлення особою позову до одного із кількох боржників. Після переривання перебіг позовної давності починається заново (ст. 264 Цивільного кодексу України).

 

Після переривання перебігу позовної давності договір про надання комунальних послуг не втрачається, сторони не перестають бути боржником та кредитором. Боржник може добровільно  (поза межами судового розгляду) погасити свою заборгованість, що буде відповідати  загальним нормам користування послугами – послуги, що надаються, мають бути своєчасно оплачені за встановленими тарифами.

У зв'язку з вищевикладеним, ПАТ «Донбасенерго» наполегливо закликає споживачів м Миколаївка:

1. Своєчасно оплачувати надані їм послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

2. Стосовно тих споживачів, які мають борг за отримані послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води та не в змозі  його оплатити одним платежем, звернутися до відділу теплопостачання СО ПАТ «Донбасенерго» «Слов’янська ТЕС» з питанням оформлення договору розстрочки.

3. Стосовно тих споживачів, які не погоджуються з розрахунком заборгованості за житлово-комунальні послуги або тих споживачів, на думку яких борг був сформований іншими особами (у разі зміни власника нерухомості в результаті купівлі-продажу, дарування, міни, прийняття спадщини та інші) —  звернутися до відділу теплопостачання СО ПАТ «Донбасенерго» «Слов’янська ТЕС» для звірки даних та переоформлення рахунків з такими документами:

1. Копія паспорту (всі сторінки з реєстрацією за адресою);     

2. Копія ідентифікаційного номеру;     

3. Справка про склад родини;

4. Копія правовстановлюючого документу на квартиру (або приватний будинок):

- договір купівлі-продажу;                                                                                                                                          

- договір дарування;                                                                                                                                         

- договір міни;                                                                                                                                                    

-свідоцтво про спадщену; 

-свідоцтво про приватизацію або інше.

5. Копія технічної характеристики (одна стор.) з технічного паспорту, де вказані площі кімнат. Якщо приватний будинок-копія технічного паспорту (всі сторінки).

6. Копія договору з КП «Сервіскомуненерго» (якщо державне житло за розподілом).